Subject: MSÜS vs HMS
From: "Kaido Loor" <[email-masked]>
To: "[email-masked]"
Date: Fri, 14 Feb 2025 11:47:36 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Ma tänan kaasamõtleva vastuse eest (lisatud). Kuna ka JusMin nõustub, et 
MSÜS on sisuliselt haldusõiguse osa, kuid normi allikast (EL-i õigus) 
tulenevalt eraldi seaduses, siis kas oleks võimalik arendada meie kahte 
jalga lonkavat haldusmenetlust ja täiendada HMS-i järgmiste põhimõtetega, 
mis kehtivad MSÜS-is:

1.	MSÜS § 13 lg 1: Haldusorgan ei või taotlejalt nõuda ning taotleja ei pea 
esitama andmeid, mis on kantud seaduse alusel asutatud andmekogusse, välja 
arvatud taotlejat identifitseerida võimaldavad andmed ja taotleja 
kontaktandmed. (https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019#para13);
2.	MSÜS § 19 lg 5: "Haldusorgan esitab taotluse esitajale hiljemalt taotluse 
esitamisele järgneval kolmandal tööpäeval esmase vastuse, mis sisaldab 
järgmist teavet: [...]." 
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019#para19); 1) taotluse menetluse 
alustamise päev;  2) taotluse lahendamise tähtaeg;

a.	Siia võiks lisada: menetluse eest vastutava ametniku nimi ja 
kontaktandmed ning tema tööd kontrolliva ametniku nimi ja kontaktandmed;

3.	MSÜS § 20 lg 3: Haldusorgan võib taotluse lahendamise tähtaega üks kord 
kuni 30 päeva võrra pikendada, kui see on vajalik üksikjuhtumi keerukuse 
tõttu, teavitades sellest taotluse esitanud taotlejat. Haldusorgan peab 
tähtaja pikendamise vajadust ja selle kestust taotluse esitanud taotlejale 
edastatud teates põhjendama." 
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019#para20);
4.	MSÜS § 20 lg 4 (pluss minu täiendused): Kui Haldusorgan ei lahenda 
taotlust seadusega kindlaksmääratud tähtaja või pikendatud tähtaja jooksul 
[, kaasatud isikud ei ole esitanud taotluse lahendamisele vastuväiteid], 
loetakse taotlus rahuldatuks selle tähtaja möödumisel, [Haldusorgan annab 
selle kohta taotlejale kirjaliku kinnituse ja] teeb vajalikud 
registrikanded. (https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019#para20);

a.	Nn. automaatse haldusakti tasakaalustamiseks võib seaduses sätestada 
haldusorgani õiguse esitada kaebus/protest automaatse haldusakti peale 
(tavalise 30-päevase tähtaja jooksul), kui soodustava haldusakti andmine 
(taotluse rahuldamine) oleks seaduse kohaselt välistatud;
b.	Siin on oluline, et haldusorgan saab suurendada oma efektiivsust sellega, 
et taotluse rahuldamiseks ei pea haldusorgan väga palju tööd tegema, loa 
saab anda ka passiivsusega; see võib oluliselt lihtsustada haldusorgani tööd 
ja kokku hoida vahendeid; see annab haldusorganile võimaluse tegeleda vaid

5.	MSÜS § 28 lg 1: Taotleja õigustatud huvi olemasolu korral tuvastab 
Haldusorgan taotleja taotlusel üksikute loa kontrolliesemesse kuuluvate 
nõuete täitmise eelhaldusaktiga (edaspidi eelotsus). 
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019#para28);
6.	MSÜS § 28 lg 4: Haldusorgan teeb eelotsuse, sõlmib nõuete täitmise 
lepingu või keeldub sellest 30 päeva jooksul taotluse esitamisest arvates. 
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019#para28);

Tänud kaasamõtlemise eest. Soovin vastust.

Parimatega,

Kaido Loor

Advokaadibüroo Loor OÜ

+372 5646 5758, skype:kaidoloor

Tasuta kliendiparkla: sõida Hariduse 1 ja helista mulle.

Broneeri aeg:  <https://calendar.app.google/P15Drv9M4fDWABbx9> 
https://calendar.app.google/P15Drv9M4fDWABbx9

From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: Wednesday, February 12, 2025 12:47 PM
To: Kaido Loor <[email-masked]>
Subject: Kiri

Tere!

Teile on saadetud Justiits- ja Digiministeeriumi dokumendihaldussüsteemi 
Delta kaudu dokument.

Pealkiri: Vastuskiri selgitustaotlusele ehitusloa ja tegevusloa kohta

Registreerimise kuupäev: 12.02.2025

Registreerimise number: 10-4/826-2.

Lugupidamisega

Justiits- ja Digiministeerium

Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn
Tel. (372) 620 8100
e-post: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
www.justdigi.ee

Subject: Selgitustaotlus
From: "Kaido Loor" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Tue, 14 Jan 2025 15:12:32 +0200

Lp

Palun selgitada mulle seaduseviiteliselt, kas MSÜS § 16 lg 2 kohane
tegevusluba ("Tegevusluba on mis tahes nimetusega ettevõtjale
adresseeritud haldusakt või ettevõtjaga sõlmitud haldusleping, milleta on
keelatud ettevõtjal majandustegevust alustada ning mis tõendab teatud
majandustegevuse nõuete täitmist teatud tegevusalal või määrab kindlaks
majandustegevuse teostamise kõrvaltingimused."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?kuvaKohtulahendid=true#para1
6);) hõlmab ka ehitusluba (EhS § 38 lg 1: "Ehitusluba annab õiguse ehitada
ehitist, mis vastab ehitusloa andmise aluseks olevale ehitusprojektile."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/105032015001?leiaKehtiv#para38);).

MSÜS sõnastuse järgi eeldaks mina, et ehitusluba on tegevusluba nii
juriidilise isiku kui füüsilise isiku korra:

1.	MSÜS § 16 lg 2: "Tegevusluba on mis tahes nimetusega ettevõtjale
adresseeritud haldusakt või ettevõtjaga sõlmitud haldusleping, milleta on
keelatud ettevõtjal majandustegevust alustada ning mis tõendab teatud
majandustegevuse nõuete täitmist teatud tegevusalal või määrab kindlaks
majandustegevuse teostamise kõrvaltingimused."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?kuvaKohtulahendid=true#para1
6);
2.	MSÜS § 3 lg 1: "Majandustegevus on iga iseseisvalt teostatav, tulu
saamise eesmärgiga ja püsiv tegevus, mis ei ole seadusest tulenevalt
keelatud."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?kuvaKohtulahendid=true#para3
);
3.	MSÜS § 3 lg 2: "Tegevus, mille suhtes on kehtestatud teatamis- või
loakohustus, loetakse majandustegevuseks ka juhul, kui selle eesmärgiks ei
ole tulu saamine."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?kuvaKohtulahendid=true#para3
);
4.	MSÜS § 16 lg 3: "Tegevusluba ei ole muu hulgas: 1) haldusakt, mis
annab füüsilisele isikule õiguse kutsetegevuseks;  2) keskkonnaluba ja
keskkonnakompleksluba."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?kuvaKohtulahendid=true#para1
6);
5.	MSÜS § 2 lg 1: "Käesolevat seadust kohaldatakse igale ettevõtjale
ning tema majandustegevusele kõigil tegevusaladel [...]."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?kuvaKohtulahendid=true#para2
);
6.	Seletuskiri:

a.	„Esemelise tegevusloa ülesanne on vältida mis tahes ohtusid ning
koormavaid asjaolusid, mis lähtuvad konkreetsest majandustegevusega seotud
objektist.“
b.	EhS: "Käesoleva seadustiku eesmärk on soodustada jätkusuutlikku
arengut ning tagada ohutus"
(https://www.riigiteataja.ee/akt/105032015001?leiaKehtiv#para1).

Seletuskiri mainib:

1.	„Tegevusluba ei ole ka haldusakt, mida võib taotleda ka muul
eesmärgil kui majandustegevuse alustamiseks, nt ehitusluba või
kasutusluba.“

a.	See ei ole arusaadav mõttekäik. Kuna ehitamine on majandustegevus
ja ehitusloa saamine on tavaliselt ehitustegevuseks vajalik, siis tuleks
järeldada, et ehitusluba, mille eesmärk on majandustegevus, on tegevusluba
MSÜS mõttes.

2.	„Üksteisega sisuliselt ja süstemaatiliselt tihedalt seotud on ka
majandustegevuse õigus, keskkonnaõigus ning ehitus- ja planeerimisõigus.
See tekitab küsimuse, kas MTSÜS reguleerimisala peaks ulatuma ka
keskkonnaõiguslike ning ehitus- ja planeerimisõiguslike küsimuste
reguleerimiseni. Näiteks oli eelnõu loomisel arutluse all lahendus, et
MTSÜS alusel väljastatav tegevusluba hõlmaks ka kõiki teisi
avalik-õiguslikke lubasid, sh eelkõige keskkonnaõiguslikke ja
ehitusõiguslikke lube (kontsentratsioonipõhimõte). Kuivõrd käitised,
masinad, ehitised ja ettevõtted leiavad kasutust sageli majandustegevuses
ning on paljudel juhtudel koondatavad ühe katustermini alla, milleks on
näiteks ettevõtja tegevuskoht, on küsitav, kas nende ehitamise ja
kasutuselevõtmise lubatavuse materiaal- ja formaalõigusliku osa
reguleerimine  peaks toimuma sarnaselt Saksa lahendusega ühe õigusakti
raames. Õigeks ja harjumuspäraseks lahenduseks peeti siiski MTSÜS
reguleerimisalast nende majandustegevusega tegeleva isiku suhtes kehtivate
keskkonna- ja ehitusalaste nõuete väljajätmist, mis ei ole
majandustegevusele eriomased, st ei kehti üksnes majandustegevusega
tegeleva isiku, vaid igaühe suhtes. MTSÜS kohaldub üksnes
majandustegevusele eriomastele küsimustele.“

a.	Siit nähtub, et seletuskiri peab ebaselgeks, kas ehitusluba võiks
olla tegevusluba.

Tuleb arvestada, et MSÜS välistab tegevusloa definitsioonist väga üksikud
tegevused:

1.	MSÜS § 2 lg 3: "Käesolevat seadust, välja arvatud §-d 9 ja 10, §
11 lõiked 5 ja 6, §-d 12 ja 13, § 22 lõiked 5 ja 6, § 31 ning 6. peatüki
2. jagu, ei kohaldata majandustegevusele, mille sisuks on: [...]."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019#para2);
2.	MSÜS § 2 lg 4: "Käesolevat seadust ei kohaldata järgmistele
tegevusaladele: [...]."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019#para2).

Nendesse ei kuulu ehitus.

Õigusnormi tõlgendamisel tuleks lähtuda normi eesmärgiks, milleks on
lubade saamise lihtsustamine (er MSÜS § 20 lg 4: "Kui majandushaldusasutus
ei lahenda taotlust seadusega kindlaksmääratud tähtaja või pikendatud
tähtaja jooksul, loetakse tegevusluba selle tähtaja möödumisel ettevõtjale
vaikimisi antuks ning majandushaldusasutus kannab tegevusloa andmed
registrisse tähtaja möödumisele järgneval tööpäeval."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?leiaKehtiv#para20);).

Tuleb arvestada ka, et see norm on sisuliselt haldusõiguse osa ja
kehtestab haldusorganile taotluse läbivaatamise tähtajad ja tagajärjed.
Selliselt täiendab nimetatud regulatsioon HMS-i, er.:

1.	HMS § 16 lg 2: "Kui teine haldusorgan ei ole kooskõlastamisest
määratud tähtajaks keeldunud ega tähtaega pikendanud, loetakse
kooskõlastus antuks. Kui teine haldusorgan ei ole arvamust määratud
tähtajaks andnud ega tähtaega pikendanud, võib taotluse lahendada teise
haldusorgani arvamuseta."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/123022011008?leiaKehtiv#para16);
2.	EhS § 42 lg 9: "Kui kooskõlastaja või arvamuse andja ei ole kümne
päeva jooksul ehitusloa eelnõu saamisest arvates kooskõlastamisest
keeldunud või arvamust avaldanud ega ole taotlenud tähtaja pikendamist,
loetakse ehitusloa eelnõu kooskõlastaja poolt vaikimisi kooskõlastatuks
või eeldatakse, et arvamuse andja ei soovi ehitusloa eelnõu kohta arvamust
avaldada, kui seaduses ei ole sätestatud teisiti."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/105032015001?leiaKehtiv#para42);
3.	HMS § 5 lg 2: "Haldusmenetlus viiakse läbi eesmärgipäraselt ja
efektiivselt, samuti võimalikult lihtsalt ja kiirelt [...]."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/123022011008?leiaKehtiv#para5).

Kuna tegemist on haldusõiguse osaga, siis ei ole sisulist põhjust
eristada:

1.	Teise EL-i liikmesriigi ettevõtja taotlust ja Eesti ettevõtja
taotlust (võrdne kohtlemine),
2.	Ühte taotluse liiki (nt tegevusluba tegevusalal tegutsemiseks)
teisele (nt tegevusluba ehitamiseks konkreetsel aadressil) (õigus heale
haldusele):

a.	HMS § 1: "Käesolev seadus on suunatud isiku õiguste kaitse
tagamisele ühtlase […] haldusmenetluse korra loomise teel."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/123022011008?leiaKehtiv#para1);
b.	HMS § 5 lg 2: "Haldusmenetlus viiakse läbi eesmärgipäraselt ja
efektiivselt, samuti võimalikult lihtsalt ja kiirelt, vältides üleliigseid
kulutusi ja ebameeldivusi isikutele."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/123022011008?leiaKehtiv#para5);
c.	HMS § 5 lg 4: "Menetlustoimingud viiakse läbi viivituseta, kuid
mitte hiljem kui seaduses või määruses sätestatud tähtaja jooksul."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/123022011008?leiaKehtiv#para5).

Parimatega,

Kaido Loor

Managing Partner / Juhtivpartner

Vandeadvokaat / Attorney-at-Law

Mobile

Email

Skype

Web

Office

(+372) 5646 5758

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

kaidoloor

www.abloor.ee <http://www.abloor.ee/>

Tõnismägi 3A, Tallinn

5 korrus/floor

Tasuta kliendiparkla: sõida Hariduse 1 ja helista mulle.

Broneeri aeg:  <https://calendar.app.google/ED4wQTQNKF7t12PGA>
https://calendar.app.google/ED4wQTQNKF7t12PGA